Ειδικές Προβολές

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΝΤΙΝΟ ΚΑΤΣΟΥΡΙΔΗ

Ο Ντίνος Κατσουρίδης έχει μια ξεχωριστή, μοναδική θα έλεγα, θέση στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Αρχικά μοντέρ, σε συνολικά 79 ταινίες, έχοντας αρχίσει την καριέρα του το 1952 (με την ταινία «Ο γρουσούζης» του Γιώργου Τζαβέλα), παράλληλα διευθυντής φωτογραφίας από το 1955 (με 49 συνολικά ταινίες), για να στραφεί τελικά και στη σκηνοθεσία, από το 1960, χωρίς όμως να εγκαταλείπει και τα διάφορα άλλα τμήματα της μιας ταινίας - άλλοτε κάνοντας τον παραγωγό, χρηματοδοτώντας ταινίες κι άλλοτε φτιάχνοντας και τα ντεκόρ, χωρίς, τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής του να ξεχνά και τους μικρομηκαδες, στους οποίους (μέσω ενός βραβείου που θέσπισε στο Φεστιβάλ Δράμας) πρόσφερε δωρεάν τεχνική υποστήριξη στις ταινίες τους, τολμώντας ακόμη να δοκιμάσει τις δυνάμεις του και στο νέο ελληνικό κινηματογράφο.

Με την πρώτη του σκηνοθεσία, το «Έγκλημα στα Παρασκήνια», από το βιβλίο του Γιάννη Μαρή, ήταν από τους πρώτους που εισήγαγαν το φιλμ νουάρ στην ελληνική φιλμογραφία. Σύντομα όμως θα στραφεί στην κωμωδία όπου και θα ξεχωρίσει με μερικές από τις καλύτερες ταινίες του είδους, ιδιαίτερα με ταινίες με πρωταγωνιστή τον Θανάση Βέγγο («Θανάση πάρε το όπλο σου», «Ο Θανάσης στη χώρα της σφαλιάρας», «Ο παλαβός κόσμος του Θανάση», «Ο Θανάσης και το καταραμένο φίδι», κ.ά.).

Το Πανόραμα, του οποίου ο Ντίνος ήταν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του, έχει στο παρελθόν παρουσιάσει τη σκηνοθετική δουλειά του, γι’ αυτό, για τα δέκα χρόνια από το θάνατό του, αποφασίσαμε, για την εκδήλωση του 2021, να παρουσιάσουμε ένα μικρό δείγμα από την υπόλοιπη δουλειά του: με την ταινία «120 Ντεσιμπέλ» του Βασίλη Βαφέα, σκηνοθέτη με τον οποίο ο Ντίνος συνεργάστηκε αρκετές φορές, και στην οποία ο Ντίνος προσφέρει οχι μόνο την ιδιότητα του διευθυντή φωτογραφίας αλλά και εκείνη του μοντέρ!


Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Δεν είναι λίγες οι φορές που η χώρα μας προσέλκυσε ξένους κινηματογραφιστές, συχνά, πρέπει να πω για τις τουριστικές ατραξιόν της, αλλά και για χώρους περιπέτειας και κυνηγητών. Υπάρχουν όμως και ταινίες δεμένες για λόγους πιο ουσιαστικούς με την Ελλάδα και την ιστορία της. Από αυτές διαλέξαμε δυο ταινίες:

τη «Φεντόρα» (1978), προτελευταία ταινία που γύρισε ο Μπίλι Γουάιλντερ, γύρω από τη ζωή μιας διάσημης σταρ που αποφασίζει να αποσυρθεί σ´ ένα ελληνικό νησί (έμπνευση φαίνεται πως στάθηκε η Γκάρμπο), στο οποίο καταφθάνει ένας παραγωγός του Χόλιγουντ για να την πείσει να επιστρέψει στην οθόνη - τα παρασκήνια της ιστορίας μπορεί κανείς να τα διαβάσει στο ωραίο βιβλίο «Ο κύριος Γουάιλντερ κι εγώ» του Τζόναθαν Κόου, που κυκλοφόρησε μόλις πρόσφατα.

και την πρώτη σκηνοθεσία του Βέρνερ Χέρτσογκ, «Σημάδια ζωής» (1968) γύρω από τρεις Γερμανούς που φυλάνε ένα απομακρυσμένο, άχρηστο φυλάκιο στην Κω.

Στο πρόγραμμα και η ελληνική ταινία «Κανείς δεν χάνει σ’ όλα» (2000) του Διονύση Γρηγοράτου, τρίτο μέρος ενός τρίπτυχου γύρω από τη σύγχρονη ιστορία μας, τη φορά αυτή τοποθετημένη σε ένα πολύ κοντινό δυστοπικό μέλλον, με την κοινωνία μας να κινδυνεύει από μια οικολογική καταστροφή.

Οι Ειδικές Προβολές κλείνουν με την προβολή της εξαιρετικής, δυστυχώς υποτιμημένης την εποχή της, ταινίας «Dune» (1984) του Ντέιβιντ Λιντς, που θα δώσει στους θεατές την ευκαιρία (ιδιαίτερα στη νεότερη γενιά που δεν γνωρίζει αυτή την κινηματογραφική μεταφορά) να δουν και να απολαύσουν την πρώτη βερσιόν της κινηματογράφησης του εμβληματικού έργου του Φρανκ Χέρμπερτ.

Νίνος Φένεκ Μικελίδης

Ελλάδα – 2000 – έγχρωμη

Σκηνοθεσία: Διονύσης Γρηγοράτος | Σενάριο: Διονύσης Γρηγοράτος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Λευτέρης Παυλόπουλος | Μοντάζ: Σπύρος Κόκκας | Μουσική: Γιάννης Σπυρόπουλος | Ηθοποιοί: Αλμπέρτο Εσκενάζυ, Μαρία Πρωτόπαππα, Αργύρης Ξάφης | Παραγωγοί: Διονύσης Γρηγοράτος, Διονύσης Σαμιώτης | Διάρκεια: 123’

Σε ένα λιμάνι που κινδυνεύει από οικολογική καταστροφή, στο νεκροταφείο των πλοίων, ένας άντρας και μια γυναίκα μπλέκουν σε μια υπόθεση με ραδιενεργά απόβλητα. Όλα δείχνουν οριακά, στη θάλασσα τα νερά έχουν σαπίσει και το νέφος είναι μόνιμα εγκαταστημένο πάνω από την πόλη. Η Τούλα αναζητά τον άντρα της, αγνοούμενο ναυτικό σε ναυάγιο πλοίου, που οι φήμες λένε πως μετέφερε τοξικά απόβλητα για λογαριασμό γνωστού πολυεθνικού συγκροτήματος. Έτσι αρχίζει μια έρευνα στο νεκροταφείο πλοίων. Ο κίνδυνος λειτουργεί σαν καταλύτης, οι αποκαλύψεις και οι ανατροπές έρχονται η μια κατόπιν της άλλης…

*Η ταινία ήταν υποψήφια για το βραβείο Green Film στο 25o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Καϊρου.

Διονύσης Γρηγοράτος
Φιλμογραφία
Παράσταση για Ένα Ρόλο (1978)
Ο Φάκελος Πολκ στον Αέρα (1988)
Στον Αστερισμό του Πόρτο-Λεόνε (1991)
Το Δημοτικό μας Θέατρο (1995)
Τα Παιδιά του Εμφυλίου (2015)

 

Δυτική Γερμανία – 1968 – ασπρόμαυρη

Σκηνοθεσία: Werner Herzog | Σενάριο: Werner Herzog | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Thomas Mauch | Μοντάζ: Beate Mainka-Jellinghaus | Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος |
Ηθοποιοί: Peter Brogle, Wolfgang Reichmann | Παραγωγός: Werner Herzog | Διάρκεια: 90’

Ένας τραυματίας Γερμανός αλεξιπτωτιστής ονόματι Στρόζεκ στέλνεται στο ήσυχο νησί της Κω με τη σύζυγό του Νόρα, μια Ελληνίδα νοσοκόμα, και δύο άλλους στρατιώτες που αναρρώνουν από ελαφρά τραύματα. Χωρισμένοι σε ένα φρούριο σε αποσύνθεση, φρουρούν μια αποθήκη πυρομαχικών. Εκεί δεν κάνουν και πολλά πράγματα: ο Μπέκερ, ένας κλασικιστής, μεταφράζει επιγραφές σε αρχαίες πλάκες που βρέθηκαν στο φρούριο, ο Μάινχαρτ επινοεί παγίδες για κατσαρίδες, η Νόρα βοηθά τον Στρόζεκ να φτιάξει πυροτεχνήματα χρησιμοποιώντας πυρίτιδα από χειροβομβίδες στην αποθήκη. Σιγά-σιγά, μέσα στη ζέστη και την ταραχή, ο Στρόζεκ τρελαίνεται, διώχνει τους άλλους από το φρούριο και απειλεί την πόλη να ανατινάξει την αποθήκη. Με προσοχή, η γερμανική διοίκηση πρέπει να βρει πώς να τον κατεβάσει.

Werner Herzog
Φιλμογραφία (επιλεκτική)
Aguirre, the Wrath of God (1972)
The Enigma of Kaspar Hauser (1974)
Heart of Glass (1976)
Stroszek (1977)
Woyzeck (1979)
Fitzcarraldo (1982)
Cobra Verde (1987)
Scream of Stone (1991)

Signs of Life-Lebenszeichen-2

Γαλλία/Δυτική Γερμανία – 1978 – έγχρωμη

Σκηνοθεσία: Billy Wilder | Σενάριο: Billy Wilder, I.A.L. Diamond | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Gerry Fischer | Μοντάζ: Stefan Arnsten, Fredric Steinkamp | Μουσική: Miklós Rózsa | Ηθοποιοί: William Holden, Marthe Keller, Hildegard Knef, José Ferrer, Mario Adorf, Henry Fonda | Παραγωγοί: Billy Wilder, I.A.L. Diamond | Διάρκεια: 116’

Μία άλλοτε διάσημη ηθοποιός αυτοκτονεί. Συντετριμμένος, ένας παραγωγός του Χόλυγουντ θα παραβρεθεί στην κηδεία της, όπου και θα αναρωτηθεί αν φέρει μερίδιο ευθύνης για τον θάνατό της. Δύο εβδομάδες νωρίτερα είχε ταξιδέψει στην Κέρκυρα, όπου εκείνη ζούσε απομονωμένη σε μία πολυτελή βίλα, μαζί με μια κόμισα κι έναν γιατρό με τη βοηθό του. Ο παραγωγός ετοίμαζε μία κινηματογραφική διασκευή της Άννα Καρένινα και σημαντικοί χρηματοδότες είχαν δεσμευτεί να επενδύσουν στην ταινία μόνο αν εκείνη δεχτεί το ρόλο. Τα σχέδια προσέκρουσαν στη διάγνωση του γιατρού, ο οποίος ισχυριζόταν ότι η σταρ είναι αδύνατον να παίξει.

Billy Wilder
Φιλμογραφία (επιλεκτική)
Double Indemnity (1944)
The Lost Weekend (1945)
Sunset Boulevard (1950)
Ace in the Hole (1951)
Stalag 17 (1953)
Witness for the Prosecution (1957)
Some Like it Hot (1959)
The Apartment (1960)

fedora-3

ΗΠΑ/Μεξικό – 1984 – έγχρωμη

Σκηνοθεσία: David Lynch | Σενάριο: David Lynch | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Freddie Francis | Μοντάζ: Antony Gibbs | Μουσική: Toto | Ηθοποιοί: Kyle MacLachlan, Virginia Madsen, Brad Dourif, Jack Nance, Patrick Stewart, Sting, Dean Stockwell, Max Von Sydow, Francesca Annis | Παραγωγοί: Raffaella De Laurentiis, Dino De Laurentiis, José López Rodero | Διάρκεια: 137’

Βρισκόμαστε στο έτος 10191 και το πιο πολύτιμο υλικό στο σύμπαν θεωρείται το μπαχάρι που παρατείνει τη ζωή και επεκτείνει τη συνείδηση. Το μπαχάρι όμως βρίσκεται μόνο στον πλανήτη Ντιουν, που οι κάτοικοί του μένουν μέσα στα βράχια περιμένοντας ένα μεσσία που θα έλθει, κατά τις γραφές, για να τους οδηγήσει στην αληθινή ελευθερία.

*Η ταινία ήταν υποψήφια για Βραβείο Oscar Καλύτερου Ήχου.

David Lynch
Φιλμογραφία
Eraserhead (1977)
The Elephant Man (1980)
Blue Velvet (1986)
Wild at Heart (1990)
Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992)
Lost Highway (1997)
The Straight Story (1999)
Mulholland Drive (2001)
Inland Empire (2006)

Dune-1984-3

Ελλάδα – 1987 – έγχρωμη

Σκηνοθεσία: Βασίλης Βαφέας | Σενάριο: Βασίλης Βαφέας | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ντίνος Κατσουρίδης | Μοντάζ: Ντίνος Κατσουρίδης | Ηθοποιοί: Χάρης Σώζος, Κώστας Βουτσάς, Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου, Καριοφυλιά Καραμπέτη, Άλκης Παναγιωτίδης, Αθηνόδωρος Προύσαλης | Παραγωγός: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ1, Sigma Film | Διάρκεια: 90΄

Ένα δυστύχημα που συμβαίνει στον ήρωα της ταινίας, γίνεται αφορμή για να μαζευτούν τριγύρω του όλοι οι φίλοι, που έπαιξαν κάποτε ρόλο στη ζωή του. Εκεί θα θυμηθούν τις πιο κρίσιμες στιγμές της κοινής ζωής τους, όχι μόνο για να προσεγγίσουν την προσωπικότητα του ήρωα, αλλά κυρίως για να κάνουν έναν προσωπικό απολογισμό. Ένα παιχνίδι με μνήμες γύρω από τις ανθρώπινες σχέσεις, ιδωμένες από τη χιουμοριστική τους πλευρά.

Βασίλης Βαφέας
Φιλμογραφία
Ανατολική Περιφέρεια (1979)
Ρεπό (1982)
Ο Έρωτας του Οδυσσέα (1984)
Η Κόκκινη Μαργαρίτα (1990)
Κοσμικό Ανατομείο (1993)
Κάθε Σάββατο (1999)
Γυναικείες Συνομωσίες (2008)
Ρισάλτο (2016)

120 ΝΤΕΣΙΜΠΕΛ - Χάρης Σώζος

footer-34th-sponsors